نقد و بررسی |تنگ بازی، فوق العاده، از مصرف به تولید|
 
zedbazi rap
 

به نام خدا

درود بر همه ي عزيزاني كه همراه هميشگي ي نوشته هاي ما بودن و با حمايت راه رسيدن به هدف رو آسان و آسان تر كردن براي ما

بالاخره تابستون رو با همه ي خوبي ها و بدي ها به دست باد سپرديم و فصل پاييز رو با اتفاقات عجيب كه تو زمينه ي رپ به وجود اورد رو همراهي ميكنيم

متاسفانه تاخير چاشني جدا نشدني بررسي هاي ما بوده و چه بسا كه شروع دانشگاه و در كنار اون مشاغل ديگر هم به اين تاخير دامن زده و ما رو بيش از پيش شرمنده در قبال احساسات و كامنت هاي شما عزيزان كرده

بررسي قبلي همان طور كه خودم(كيا) فكر ميكردم يه سري رو خوشحال و يه سري رو دلزده كرد. مطمئنا دور از ذهن هستش كه يك بررسي منتقدي نداشته باشه ولي در كل مثل سيل بي شماري از شما دوستان ما هم رضايت داشتيم از بررسي گذشته كه رك حرفش رو زد

در اين قسمت از بررسي ما به روال سابق خودمون بر ميگرديم.

خوب ديگه بيشتر ادامه نميدم اين بحثو...

 

مقدمه

گروه زدبازی بعد از آلبوم زاخارنامه وارد فصل جدیدی از فعالیتش شده و به سمت کارای تکی اعضا و فیت و همکاری با دیگر هنرمندان روی آورده!

همون طور كه همه ي شما ميدونين عليرضا از چندين ماه قبل خبر از بيرون اومدن ترك "تنگ بازي" ميداد

و به نوعي اگر ترك "لاشي توي تهران" رو حساب نكنيم اين ترك اولين ترك تكي عليرضا ميشه به حساب آورد

سياوش هم به همراه بهزاد ليتو و صد البته سامي بيگي ترك "فوق العاده" رو اجرا كردن كه ميشد به آساني از اعضاي اين ترك فهميد كه ما با تركي احساسي طرف هستيم

و از اون طرف هم ترك غير منتظره از سهراب ام جي و گروه تيك تاك كه معادلات ما رو براي همين بررسي كلا بهم زد!

به طور شفاف روشنه كه برنامه بچه هاي گروه بعد از آلبوم ترك هاي تكي هستش

كه متاسفانه بعضي ها انتقاد ميكنن كه چرا گروهي كار نميكنين

اين سياست از چند ديدگاه مثبت هستش

1.ديگه ايده ها و پتانسيل اعضا سر اين كه كار گروهي هست از بين نميره و اعضا ميتونن بدونن محدوديت خود واقعيشون رو نشون بدن

2.در بينابين همين ترك هاي تكي ايده ها و صد البته پتانسيل هاي پنهاني اعضا نمايان شده و بعده ها در كار هاي گروهي ايده هاي جالب تري رو خواهيم ديد

3.تجربه اي جديد به دست مياد و در بدترين حالت فقط يه چيز جديد شنيديم

4.نوآوري بر تكرار پيروز خواهد شد!!!

در زیر نموداری براتون آماده کردیم که نشون میده از بین این سه آهنگ بیشتر مردم از آهنگ "فوق العاده" استقبال کردن! این نمودار برا اساس نظر سنجی پیج سایت www.zedbazi.net  (http://www.facebook.com/zedbazi.net  ) هست که 750 نفر درین نظرسنجی شرکت کردن!

 


----------------------------------------------------------

 

تنگ بازي

عليرضا در ابتداي همكاري با زدبازي شرايط خيلي خوبي رو براي گروه فراهم كرده بود

با ساختن ترك مال هم بوديم و بريم فضا و بعدها با ترك بي حس شاخه ي فعاليت زدبازي رو كاملا عوض كرد

و نكته ي جالب اين بود كه در اين سه ترك عليرضا كاملا پشت پرده بود و نميخوند و در كنسرت هاي اون زمان هم حضور نداشت(حداقل روي صحنه!)

و در سال 86 بود كه اولين حضور عليرضا مصادف شد با اخرين حضور سامان ويلسون كه تركي تكرار نشدني رو به وجود اورد

تا اين جا عليرضا نقشي فوق العاده داشت و بعد از خدافظي ي گروه با همراهي سيجل و نسيم باز هم اين موفقيت رو با ترك گيتار كولي ادامه داد

تا اين كه گروه دوباره برگشت و در اواخر سال 87 براي غزه تركي خونده شد و بعد ها هم اين داستان ادامه داشت...

ولي يك مشكل براي عليرضا و حتي سياوش به وجود اومد. مشكلي كه به  هيچ وجه اين دو در آن دخيل نبودن ولي شرايط اونها رو مقصر نشون ميداد(البته ظاهرا)

و اين مشكل چيزي نبود جز غيبت سامان ويلسون

طرفدار ها دليل نبود سامان رو حضور عليرضا و سياوش ميدونستن و همين مسئله باعث مواجه شدن اين دو با كم اقبالي مردم بود

كه البته بعدها روشن شد كه نبود سامان تنها و تنها خواسته ي خودش بوده

از اين مسئله كه بگذريم من خودم به شخصه انرژي و پتانسيل عليرضا رو خيلي زياد ميديدم و ميبينم

اين رو ميشه تو خيلي از ترك ها فهميد و تهران مال منه نمود اصلي اين فرضيه ي من هستش

براي همين من اميد زيادي به اين ترك داشتم

 

بررسی تنگ بازی:

در شروع آهنگ ما برامون ديگه اپيدمي شده كه با خنده هاي عليرضا روبرو بشيم

و نكته ي جالب اينه كه عليرضا به طور داستاني قبل از شروع ورس به بازخوني ي مسائلي كه ميخواد بازگو كنه ميپردازه

ما در ابتدا به بررسي محتواي اين ترك ميپردازيم

 

در شروع ورس عليرضا به رغبت دافيا براي تيك زدن با بچه هاي گروه اشاره ميكنه و همين مسئله ايهامي جالب رو به وجود مياره كه اشاره به عمل مكيدن با ماتيك ميكنه

و بعد از پيچوندن همين دافيا صحبت ميكنه و اين عمل رو تشبيه به ماشين هاي كلاس اس ال و اس ال كي و سي ال كي بنز ها ميكنه

و اين نكته كه هيكل و اندام اين دافيا رو فرم هستش . مثل امضايي كه روي فرم ميكنيم

 در ادامه باز ما با ايهامي مواجه ميشيم كه به دو مسئله ي كوتاه اومدن يا همون پايين اومدن از خر شيطون اشاره ميكنه و بعدي به اين نكته كه زمان زيادي بايد طي بشه تا من تشريف فرما بشم!

و اصلاح برو اتو بيار فقط به تا ميكني اشاره داره كه اينجا دو معني داره

تا ميكني در ابتدا معني ي خاصي نميده ولي از اون طرف به تا كردن لباس اشاره ميكنه

يه سري هم ميگن عبارت بيا تو حلقم به شاهين نجفي تيكه انداخته كه من نظرم اين نيست چون كه تيكه ي خاصي رو ما نميبينيم

جلوتر كه ميريم به خيابون پهلوي سابق و وليعصر فعلي اشاره ميكنه و اين نكته كه مثل همه درخت هاي چنار كه در گوشه سمت راست و چپ اين خيابون هستن (اشخاص خاص تشبيه شده به چنار و خود عليرضا خيابون)

و در آخر هم ساك سيفون باز نقش ايهام رو داره و اين نكته كه در ابتدا عمل ساك و بعد قورت دادن كه همون نقش سيفون رو داره

در ابتداي ورس دو من كمي شك دارم

و اين نكته هم ميك زدن هستش...چون بالزاميك فقط به سركه اشاره نداره چون عليرضا با عبارت گرفتي به اين موضوع اشاره ميكنه كه نكته اي در اين بيت در خفا به سر ميبره (Balls aa Meek)

Hala shab shodo daare mizane Baz maatik/ Salad nemikhore mizane az "Balls aa Meek"

ولی

Balsamic:


سرکه بالساميک (بالزاميکو) يک چاشني با منشا ايتاليايي است. اين نوع سرکه معطر و داراي طعم شيرين مي باشد.

 

در ادامه هم چنگ زدن رو تشبيه به اركستر ميكنه...و عمل دليوري كه ديگه اشناي همگان هستش!

و تيكه هاي بعدي هم توسط خود عليرضا در پيج شخصيش تو فيسبوك معني دار شد

Haal nemikoni chon ba maa/ JJ am maale "To ni" Mese Montana


Tony Montana: شخصيت اصلي فيلم صورت زخمي است که نقش آن را آل پاچينو بازي مي‌کند. توني مونتانا با پيروزمندي فيلم صورت زخمي به يک اسطوره سينمايي درآمده و کاربردي در گفتاوردهاي انگليسي شبيه به ضرب المثل دارد و براي کسي که روياي پيشرفت و بزرگي به يک بارگي را در سر دارد به فرم کنايه گفته مي‌شود و به کار مي‌رود.

 

بررسي آهنگسازي

همیشه موضوع تفاوت موزیک های مهراد و علیرضا بحث طرفداران بوده و هست

در حدی که من خودم پارسال تو یکی از سایت ها در مورد همین موضوع یک تاپیک زدم و بحث کردم

به طور خلاصه اگه بخوام توضیح بدم به نظر من ترک های علیرضا ماندگار تر شدن و در طرف مقابل موزیک های مهراد سنگین تر و کامل تر از موزیک های علیرضا بود

و ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مهراد در ساخت موزیک های علیرضا هم نقش کمکی رو اجرا کرده

واقعا بی انصافی ی اگه به یک نکته اشاره نکنم و اون اینه که از آلبوم به بعد واقعا میبینیم که علیرضا اون فاز تکراری ترک های قبلیش دوری کرده و ریسک کرده و شاخه های نو رو پدید میاره

تو این ترک ما با نت و به طور واضح ساز تو ملودی آهنگ طرف نیستیم...و این نقش رو سمپل ها دارن برای ما اجرا میکنن

***

این آهنگ از آهنگ Tutti Frutti از لیتل ریچارد سمپل شده که آهنگی به سبک راک اند رول هست که در سال 1955 رکورد و منتشر شده


سمپل کردن در رپ فارس مهارت جاافتاده ای نیست و دلیلش هم میشه به یه سری از آهنگسازان نسبت داد که از آهنگی ناآشنا از خواننده ای خارجی که در ایران ناشناخته هست سمپل میکنن و بدون اینکه اعلام کنن که کارشون سمپل شده بوده کل آهنگسازی کارو به خودشون نسبت میدن که اصل سمپل ازین قرار نیست و این کار این سری از آهنگسازان چیزی جز اسکی کردن نام نداره

اما علیرضا جی جی به درستی و هوشمندانه ازین آهنگ بسیار قدیمی سمپل میکنه و بطور رسمی در پیجش اعلام میکنه که کار سمپل شده هست، ما امیدواریم این حرکت علیرضا جی جی راه درست کارو به بسیاری از آهنگسازان نشون بده  

این تغییر موضع از طرف علیرضا یعنی استفاده از سمپل رو میشه به فال نیک گرفت که در آینده هم با همچین نوآوری هایی باز هم روبرو باشیم

در قسمت کوروس هم علیرضا فقط به وکال ها اکتفا نکرده و با پلی بک پر تر کرده فضای کوروس رو

و ما با تکرار مکرر قسمت هایی از کوروس و همچنین سمپلی که اجرا میشه حال و هوای الد اسکول حاکم میشه به این آهنگ

 

----------------------------------------------------------

 

فوق العاده

ديگه بعد از ترك نكني باور كم كم داريم عادت ميكنيم كه اسم ليتو رو در كنار يكي از اعضاي زدبازي ببينيم

اگر رو راست باشم در ابتدا زياد راضي نبودم از اين اتفاق...ولي با ترك ساعت وايسه و همين ترك كم كم ديدم داره عوض ميشه

از اون طرف سياوش هم كه تو ترك هاي احساسي در بيشتر مواقع خوب عمل كرده

و سامي بيگي هم كه بعد از جدا شدن از گروه بلك كتس با رپر هاي مختلفي (از جمله عرفان و حصين) همكاري كرده بود و انصافا هم خودش ترك هاي تكي خوبي رو اجرا كرده بود

همكاري ي اين سه نفر نويد تركي خوب رو ميداد

 

بررسی فوق العاده:

در ورس اول بهزاد رو میبینیم با استایل همیشگی خودش، و تغییری که به نظر من کرده تو تکستش بوده

در ابتدا که شنونده تازه با حال و هوای ورس میخواد آشنا بشه بهزاد با برک های فوق العاده کوتاه حفظ ضرب میکنه و من که خودم به شخصه تکست ورس یک رو از ورس سیاوش هم بهتر میدونم

پیانو رول هم به توعی هارمونی ایجاد کرده بین موزیک و وکال و درک ورس رو بهتر کرده

و این نکته به نظر من خیلی مثبت هستش...چون شنونده با فضای آهنگ های احساسی بیشترین ارتباط رو برقرار میکنه

بهزاد با استفاده از قافيه هاي پشت سر هم و به قول خودمون قافيه بازي آهنگين تر ميكنه ورسش رو و لحن بيان بهزاد به نوعي هستش كه تاكيد داره بر بيان اشعارش و به نوعي با كشيدن كوتاه و استفاده از كلمات كمتر موضوع هاي ديگه رو الكي و بي مورد وارد ورسش نميكنه

به طور كلي فضاي حاكم بر ورس يك كلا يه فضاي احساسي و كمي با تم غم هستش كه صد البته پيانويي كه همراهي ميكنه با بهزاد تو اين امر دخيل بوده و نميشه منكر بيان اين قضيه شد

از لحاظ محتوا و معنايي چيز خاصي رو نميشه بيان كرد و من خودم مخالف ريز شدن روي اين ترك هستم

و دليلم اين هستش كه ارزش اين آهنگ به اين هستش كه بدون پيش فرض فقط به دل آهنگ زد و دقايقي رو از احساس پر شيم و ارزش احساسي ي اين ترك رو با ريز شدن رو مسائل از بين نبريم

 

در طرف مقابل ميرسيم به ورس دو و اجراي سياوش سيجل

 

با گوش دادن به ترك هاي گيتار كولي...تابستون كوتاهه...زمين صافه...درو باز كن...تازه شروع زندگيمونه...درميابيم كه با شخصي طرف هستيم كه كارنامه خوبي در اجراي ترك هاي احساسي داره و انصافا نميشه منكر اين قضيه شد

طرز بيان و تن صدا صلاح اصلي سياوش در اثبات كردن اين فرضيه ميباشد و ما با اين پيشينه خواسته يا نا خواسته انتظار اجرايي قوي داريم از سياوش

در ابتدا سياوش به معرفي دوست دخترش ميپردازه كه ميشه يه نوعي پز دادن تلقي كرد اين كارو!!

بر عكس ورس يك كه پر از برك در اجرا بود...ميبينيم سياوش از تك تك ميزان ها استفاده كرده و فضايي رو در ابتدا خالي نميزاره

ولي به تدريج سرعت بيان سياوش رو به كندي ميره و تاكيد رو بيشتر ميكنه و اين همون نكته اي هستش كه من در قسمت هاي قبلي بهش اشاره كردم و اون چيزي نبود جز اين نكته كه ما در ورس هاي سيجل با اجرا هاي مختلف و به اصطلاح سوييچ كردن هاي پي در پي رو در رو هستيم كه اصلي ترين دليل براي غير تكراري كردن ورس ميشه...اين نكته رو با بيان مثالي باز تر ميكنم

فرض كنين شخصي براي شما مسئله اي رو تعريف ميكنه...به طور يقين اگه فقط از يك لحن براي گويش استفاده كنه شما يا خوابتون ميره يا اصلا حواستون به حرف هاي راوي نيست

اين طور موقع ها بالا پايين كردن تن صدا كمك شاياني ميكنه به جمع شدن حواس شما...كه خواننده ها(ترجيحا پاپ خونها) براي درست بالا پايين كردن اين تن به كلاس سلفژ ميرن

سياوش هم از همين ترفند استفاده ميكنه و به طبع ارزش ورس خودش رو بالا تر ميبره

ولي متاسفانه انتظار بيشتري از قافيه بندي ها و نقل كردن داستان ( كاري كه سياوش خوب انجام ميده ) داشتيم كه اين انتظار به طور كامل برآورده نشد

در انتها سياوش به نوعي فيد اين ميكنه و به اجراي نت هاي بالا ميپردازه و با استفاده از تضاد ( بزرگ و كوچيك ) ورس خودش رو به پايان ميرسونه

 

و بلاخره سامي بيگي...

به شخصه بعد از گوش دادن به ترك هاي "اين عشقه" و "برو" انتظار اجرايي بسيار خوب و پر از اجرا هاي قوي و جذب كننده نت هاي بالا و به نوعي روبرو شدن با اجراي ظريف ار اند بي بودم كه با شروع آهنگ كمي شوك شدم...

البته اين كاملا نظر شخصي هستش و ميتونه توسط خيلي ها نقض بشه ولي من اجرايي شل و بي حس رو ميبينم از سامي...ولي اين دليل هم ميتونه وجود داشته باشه كه تم بيت و سبك آهنگ اين نوع اجرا رو ميطلبيده

در كوروس مين وكال انتخاب شده كمي بي جون هستش و تنها وكال هاي پايين تونسته كمي به كمك بياد و نقطه قوتي براي اين اجرا باشه

البته تجمع وكال ها در ابتدا وجود نداره و در كوروس اجرا شده بين ورس هاي رپ ميشه اين موضوع رو بهش اشاره كرد

بعد از كوروس سوم ما با برك تايمي مواجه ميشيم كه صرفا جهت استراحت دادن به شنونده اضافه شده به ترك...و اين نكته كمتر ديده ميشه...چون بيشتر از بريج و وكال سوار بر بريج در اين مواقع استفاده ميشه (البته اين نكته به هيچ وجه منفي نيست)

در ادامه سامي به تنهايي به اجراي بريج ميپردازه و در ادامه سياوش هم اضافه ميشه و همين طور بهزاد

و تنها تغيير اين هست كه سامي در ابتدا نت هاي پايين رو اجرا ميكنه و در زماني كه سياوش يا بهزاد اضافه ميشن نت هاي پايين رو اجرا ميكنه

 

بررسي آهنگ سازي:

نكته ي مثبت اين ترك رو به طور يقين ميشه بيت قلمداد كرد...

ما با فضايي خوب و احساسي طرف هستيم...و در ابتدا با پيانو و در ميزان هاي جلو تر استرينگ رو مشاهده ميكنيم

درام هم درامي هست كه براي كاري با اين تم مناسب هست و از هاي هتي متداوم و با فاصله ي كم اجرا ميشه و ما در بريج با تفاوتي روبرو ميشيم و كيك رو حذف شده ميبينيم

و جالب تر اين كه بيتي تقريبا خلوت رو مشاهده ميكنيم و كمتر جايي پيش مياد كه با تعدد پترن ها مواجه بشيم

طبق اطلاعاتی که بهزاد لیتو درباره این آهنگ به ما داد، آهنگسازی این آهنگ رو خود بهزاد لیتو انجام داده که با توجه به این نکته که بهزاد بیت های زیادی تا به حال نساخته این آهنگسازی در نوع خودش تحسین برانگیز هست ... و اما Co. Producer های این آهنگ علیرضا جی جی و دایناتونیک هستن که هر دو از حرفه ای ترین ها در رپ فارس هستن (*Producer (پرودوسر) به کسی میگن تمام کارای یه ترک رو از نظر فنی از جمله تنظیم ، فاصله بین بخشهای ملودی، نحوه خواندن و... رو انجام میده و بر کل تولید یک آهنگ نظارت داره! متاسفانه ما در حال حاضر میبینیم که رو کاور خیلی از آهنگای بعضا غیر حرفه ای براحتی مینویسن producer فلانی! و هر کسی نادانسته یا برا بالا بردن کلاس کار خود، خودشو پرودوسر معرفی میکنه که این کار به سطح رپ فارس و صد البته پرودوسرهای واقعی ضربه میزنه!) 

درین آهنگ در ابتدا با نت هاي پيانو و بيس مواجه ميشيم و در گام هاي بعدي استرينگ وارد كار ميشه و همزمان با شروع وكال درام هم به اجرا در مياد

خدا رو شكر ملودي ورس ها كپي پيس نشده و با كمي خلاقيت در اجراي نت ها كمي ميزان ها جا به جا شده(يعني استرينگ كه مثلا تو ورس بهزاد تو ميزان 8 اضافه شده...تو ورس سيجل تو ميزان 11 اضافه شده)

درام اين كار هم مانند ديگر كار ها نموداري يكسان رو داره و فقط در ابتداي ترك كه سامي مشغول به اجرا هست كمي تغيير رو مشاهده ميكنيم و گرنه در قسمت هاي ديگه نموداري ثابت رو ميبينيم

 

نظرات شما عزیزان:

محراب
ساعت18:54---9 خرداد 1392
یه کاری کنید دانلود بشه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان zedbazi rap و آدرس zakharbia2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 29577
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1